nina gravrok 980x650

Glitter, glamour og klassiske bravurnumre

Operasolist Nina Gravrok ser frem til nyttårskonserter med variert program og storslagen stemning. – Folk skal føle at de sprudler litt når de går ut av salen, sier sopranen.
Nina Gravrok har med årene gjort seg bemerket som en av våre dyktigste operasangere, og høstet lovord for sterke solistroller både nasjonalt og internasjonalt. Nå skal hun opptre som hovedsolist på Det Norske Blåseensembles nyttårskonserter, og mener dét er en ypperlig måte å starte det nye året på.
 
– Dette blir kjempeflott. Nyttårskonserter betyr galla og glamour, det er en fin anledning både for publikum og artister til å pynte seg litt og dra jule- og nyttårsfeiringen litt lenger, sier Nina.
 
– Jeg foretrekker egentlig å synge på nyttårskonserter fremfor julekonserter, som ofte er roligere og mer innadvendt. Nyttårskonserter har gjerne større format og orkester, og det synes jeg er veldig morsomt. Som type er jeg nok mer utadvendt, og jeg har en stemme som passer godt til de mer dramatiske verkene som gjerne spilles på nyttårskonserter.
 
– «Godt og blandet»

Ifølge Nina er repertoaret som er valgt ut til nyttårskonsertene noe utradisjonelt, og har en litt annerledes profil enn det romantikktunge som vanligvis fremføres ved slike anledninger. Likevel mener hun publikum absolutt får det de forventer av en storslått festaften, og selv om hun ikke vil avsløre hva ekstranumrene inneholder, lover hun at programmet bygges opp mot en forrykende avslutning.
 
– Folk skal føle at de sprudler litt når de går ut av salen. Det er en viktig del av opplevelsen for publikum ved nyttårskonserter, sier hun.
 
– Noen klassiske bravurnumre blir det, som «Quando m'en vo'» fra Puccinis La Boheme. Ellers er det nok et litt annerledes repertoar, og det er veldig variert og spennende. Publikum får virkelig en salig «godt og blandet»-pose som inneholder alt fra wienerklassisisme, med Mozart og Beethoven, til bel canto og verismo.
 
Til vanlig synger sopranen som regel én rolle i løpet av en operaforestilling, og konserter med varierte enkeltnumre innen ulike stilarter byr dermed på en ekstra utfordring.
 
– Du kan ikke synge Beethoven på samme måte som du synger Puccini. Da må du stille om instrumentet ditt, for selv om det i utgangspunktet er samme stemme, må du angripe ulike arier på helt forskjellig måte. På disse konsertene er noen deler langt mer dramatiske enn andre, og det er flere ting å ta høyde for. Derfor blir det ekstra viktig å være konsentrert, sier Nina, som gleder seg spesielt til et av numrene på årets nyttårsprogram.
 
– Det blir veldig spennende å synge «Abscheulicher! Wo eilst du hin?» fra Beethovens Fidelio. Den har jeg ikke fremført offentlig før, og det er den største arien jeg skal synge på disse konsertene.
 
God erfaring med blåseensemblet

Dette er ikke første gang Nina Gravrok opptrer med Det Norske Blåseensemble. For to år siden stilte hun høygravid på scenen under de tradisjonelle nyttårskonsertene, og hadde en veldig god opplevelse både musikalsk og sosialt.
 
– De er kjempegode, og jeg gleder meg til å opptre med dem igjen. Ikke bare er de en veldig trivelig gjeng, de er også utrolig dyktige og profesjonelle til fingerspissene, sier Nina, og legger til at det vanligvis kan være utfordrende for sangere å dele scenen med et blåseensemble.
 
– Jeg har forstått det slik at noe av det vanskeligste blåsere gjør er å spille svakt når det kreves. Operasangere synger jo uten mikrofon, og ofte tenker jeg over hvor mange blåsere det er når jeg vurderer hvilke roller jeg kan synge. Derfor var jeg litt bekymret for at orkesteret kunne komme til å overdøve meg da jeg takket ja til å synge med dem sist, men så fort jeg kom på prøvene kunne jeg legge det fra meg. De har en veldig varm tone, og spilte varsomt og mykt. Dét er søren meg ikke så lett for et så stort blåseensemble.
 
– Viktig mulighet for unge solister

På årets nyttårskonserter presenterer Det Norske Blåseensemble et ungt musikalsk talent fra hvert spillested, og Nina mener det byr på viktig konserterfaring for de unge musikerne. Selv deltok hun på noen konserter med andre unge talenter da hun var i starten av karrieren, og tror muligheten til å spille med profesjonelle musikere gir en unik læringsmulighet.
 
– Det er stor forskjell på for eksempel å bli akkompagnert av et piano og å opptre som solist foran et stort ensemble. Det gir en helt annen opplevelse, du føler ofte at du har bedre tid, og kjenner en lettelse over å kunne slappe mer av og støtte deg på orkesteret. Det er jo vanlig å øve kun med en pianist i starten for å lære deg stykket, men når du kommer til en dirigent gir det en helt annen frihetsfølelse. Musikken vokser når du fremfører det du har øvd på med et orkester, sier hun.
 
– Hvis de unge musikerne kan oppleve den følelsen så tidlig som mulig, kan det være en skikkelig gulrot for dem med tanke på karrieren de har foran seg. Det er en helt egen musikkglede i det å synge eller spille med andre, og det er veldig spesielt å få stå foran på scenen som solist. Du blir helt høy av det!
 
Ifølge Nina er det ekstra hyggelig å opptre på samme konsert som unge musikere ved hvert spillested, og hun håper også tilskuerne vil sette pris på de lokale talentene som får skinne under årets nyttårskonserter.
 
– Det er fint for lokalmiljøene å få løftet frem sine talenter, og jeg tror det er morsomt for publikum som kanskje kjenner dem fra før. Uansett gir det nok litt ekstra eierskap til programmet når de unge solistene kommer fra byen. Det er enda en grunn til at konsertene gir en hyggelig start på året, både for publikum og oss som skal opptre.
Tekst: Ida Skogvold.
 

andre relaterte nyheter

ingeborg2 980x650
Tidligmusikk
Spanske cellotoner fra ung solist
LES MER
hannah 980x650
Tidligmusikk
Lystig arie fra fyldig stemme
LES MER
sigrid 980x650
Tidligmusikk
Målbevisst fløytesolist
LES MER
Det Norske Blåseensemble
Tollbugata 4-6, 1767 Halden, P.B. 122,
N-1751 Halden, Norway
TEL: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)
HOVEDSPONSOR:
kyncmyk lang ramme 2017