sigrid 980x650

Målbevisst fløytesolist

Sigrid Rabben Ludvigsen lar seg inspirere av nye teknikker, sjangre og musikalske samarbeid. – Jeg liker å lære noe nytt, sier fløytisten.
Femten år gamle Sigrid Rabben Ludvigsen har vært tilskuer på flere konserter med Det Norske Blåseensemble tidligere. Når orkesteret inviterer til nyttårskonsert i hjembyen, ved Sarpsborg Scene 10. januar, skal hun selv opptre som fløytesolist.
 
– Det er en kjempefin mulighet til å få spille med et så godt ensemble, men også til å få vist frem hva jeg selv kan, sier Sigrid.
 
– Konserten er en veldig stor motivasjon for meg, noe jeg kan se frem til og jobbe bevisst mot.
 
Energisk og variert opera

Som musiker er Sigrid av typen som liker å sette seg mål, både i form av konserter som denne, men også når det gjelder enkeltting hun ønsker å bli bedre på. Hun lar seg inspirere av musikere som gjør noe hun selv synes er fint, og gjerne vil mestre som fløytist. Derfor synes hun det er morsomt iblant å spille noe som er litt uvant for henne, for å lære nye måter å bruke instrumentet på.
 
– Til vanlig spiller jeg blant annet mye barokkmusikk, men på nyttårskonserten skal jeg spille utdrag fra Verdis La Traviata. Det er teknisk vanskelig noen steder, men det er som regel bare bra, for det bidrar til at jeg lærer meg noe nytt.
 
Operaens handling er lagt til selskapslivet i Paris omkring 1850-årene, og kretser rundt den dødssyke kurtisanen Violetta, hennes elskede Alfredo, og hans fornemme far, som forsøker å unngå at sønnens kjærlighetsliv fører til skandale. Sigrid skal fremføre utdrag fra ulike deler av fortellingen, og får dermed vist variasjon i uttrykk og temaer.
 
– Jeg blir veldig glad både av å høre og spille stykket. Det er veldig energisk, og delene er veldig forskjellige. Blant annet er det en lystig drikkevise, en mer romantisk del, og et trist parti som går opp i en munter del igjen.
 
Sammen med musikkpedagog Marianne Aarum ved Sarpsborg Kulturskole valgte Sigrid stykket delvis fordi det passer godt som fløytesolo med stort orkester i ryggen, men også fordi det oppleves som nokså mektig, og dermed kan gjøre seg godt i en høytidsstemt nyttårskonsert.
 
– Jeg håper selvfølgelig at publikum synes det er fint å høre på, og at de sitter igjen med en god følelse etter konserten. Det håper jeg for så vidt for min egen del også, og at jeg kan være stolt av det jeg har gjort når konserten er ferdig.
 
Ut av komfortsonen

Sigrid mener hun til en viss grad går inn i sin egen verden når hun spiller, og forsøker å være så godt forberedt hun kan slik at stykket og bevegelsene sitter godt innarbeidet i kroppen. Det får hun til ved blant annet å lytte til andres fremføringer så ofte hun kan, for eksempel på vei til og fra Kruseløkka ungdomsskole, der hun går i tiende klasse.
 
Samtidig er hun veldig bevisst hva hun gjør i konsertsammenheng, og konsentrerer seg for å få til temaskifter og krevende partier.
 
– Til dette stykket må jeg øve på å slippe meg litt mer løs enn vanlig, og gå litt utenfor komfortsonen min for å få til de vanskelige delene. Jeg må på en måte spille litt mer ut, og tørre å overdrive all dynamikk og selve måten jeg spiller på, sier Sigrid.
 
– Mye øving

For anledningen tar hun også timer med Tom Simensen, som til daglig spiller i Marinemusikken i Horten og er lærer ved musikklinjene på Greåker og Kirkeparken videregående skole. Sigrid setter pris på at han kan bidra med tips som er mer rettet mot operasjangeren, og mener det er et godt supplement til de vanlige øvingene hun har med kulturskolelæreren, Marianne Aarum.
 
– Hun har lært meg veldig mye, både når det gjelder det grunnleggende innen fløytefaget og hvordan jeg skal gå frem for å forbedre meg. Da jeg først begynte å ta timer hos henne hadde jeg et greit utgangspunkt, men var ikke spesielt god. Det er Marianne som har hjulpet meg dit jeg har kommet i dag, sier Sigrid.
 
Hun har tatt timer hos Marianne i omtrent seks år, og gått på kulturskolen i åtte. Allerede som åtteåring begynte hun i korps, etter å ha sett en rekrutteringskonsert og dratt på et informasjonsmøte der hun fikk ønske seg et instrument. Valget falt på fløyte, både fordi hun syntes det hørtes fint ut, men også fordi hun likte det visuelle uttrykket.
 
Sigrid har fortsatt i Sarpsborg Jente- og Guttekorps, og med konserter, korpsøving og kulturskoletimer både solo og i fordypningsprogrammet der hun spiller med en pianist, blir det nokså mange timers spilling i løpet av året. I tillegg øver hun omtrent en time alene hver dag, men passer på ikke å overbelaste kroppen.
 
– Når man spiller fløyte er det litt begrenset hvor lenge man kan holde på i hver økt. Det krever mye luft og kan være tungt for muskulaturen i munnen, så jeg prøver å sørge for at det ikke blir for mye.
 
– Kanskje kulturskolelærer

Når Sigrid snart skal velge linje før hun tar fatt på videregående utdanning, sikter hun seg inn på allmennfag i stedet for musikklinjen. Hun er usikker på om hun med tiden vil satse på en musikerkarriere, men trives så godt med instrumentet, øving og konserter at hun tror hun alltid vil ha musikken med seg.
 
– Musikeryrket virker ganske risikabelt, men det er absolutt noe jeg har lyst til å fortsette med selv om det ikke nødvendigvis blir jobben min. Jeg kan godt tenke meg å være solist, men liker veldig godt å spille med andre, så jeg tror kanskje jeg kan trives i et symfoniorkester eller noe sånt hvis jeg etter hvert velger å ta musikkutdanning, sier hun.
 
– Ellers er det nok morsomt å kunne lære bort faget videre. Kanskje jeg en gang blir musikklærer, gjerne ved en kulturskole!

andre relaterte nyheter

ingeborg2 980x650
Tidligmusikk
Spanske cellotoner fra ung solist
LES MER
hannah 980x650
Tidligmusikk
Lystig arie fra fyldig stemme
LES MER
nina gravrok 980x650
Tidligmusikk
Glitter, glamour og klassiske bravurnumre
LES MER
Det Norske Blåseensemble
Tollbugata 4-6, 1767 Halden, P.B. 122,
N-1751 Halden, Norway
TEL: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)
HOVEDSPONSOR:
kyncmyk lang ramme 2017