Fra Ultima i Oslo til fulle hus i Tyskland

Arkiv

wollny und nosferatu foto susann jehnichen leipziger jazztage (10)
DNBE og Michael Wollny - Nosferatu - 2015. Foto: Susann Jehnichen
Ultimafestivalen 2016, 14. September, kl. 18 - Det Norske Blåseensemble og Michael Wollny. Kjøp billett på Ticketmaster.no

Fra Ultima i Oslo til fulle hus i Tyskland

Det Norske Blåseensemble serverer et unikt musikalsk festmåltid når de entrer scenen i Universitetets Aula. Helt uten noter, og konserten kan aldri oppleves på nytt. 

Med utgangspunkt i Claude Debussys berømte komposisjon Faunens ettermiddag, har ensemblet tatt seg den frihet å fornorske det hele, ved å bytte faunen ut med trollet. Resultatet er verket Prélude À L’Après-midi Des Trolls: et eksperiment i improvisasjon – på klassiske premisser. 

Den prisbelønnede tyske pianisten Michael Wollny gjester ensemblet på nytt, etter et særdeles vellykket samarbeid under Leipziger Jazztage i 2015, der de sammen improviserte frem musikk til stumfilmen Nosferatu  for utsolgt hus.  



Utsolgte konserter i Tyskland 

Ultimafestivalen og konserten i Universitetets Aula utgjør startskuddet for en spennende Sanntids (Real Time Music) -høst for ensemblet.  I slutten av september står de på scenen i den anerkjente festivalen Musikfest – Alte Oper i Frankfurt –  der ensemblet har forhåndsolgt imponerende 1000 billetter. Deretter gjentas suksessen med Nosferatu  i november, med to allerede utsolgte hus i Hamburg.  


Et levende forskningskollektiv 
De siste årene har Det Norske Blåseensemble under kurator Geir Lysnes ledelse, gjort banebrytende fremskritt når det gjelder satsning på Sanntid; musikk som skapes i øyeblikket. Ensemblet høster stor anerkjennelse for arbeidet, og etterspørselen øker både ved nasjonale og internasjonale scener. Ensemblets direktør, Geir Rebbestad, gleder seg over resultatet av mange år satsning, og beskriver utviklingen fra utgangspunktet og frem til i dag som formidabel: 

– Det har vært svært spennende å følge ensemblet i prosessen. Musikerne kaster seg ut på dypt vann når de entrer scenen, helt uten noter og uten å ane hva innholdet i konserten vil bli. De flytter stadig grenser som berører det menneskelige aspektet så vel som det musikalske. Fraværet av noteark og regler åpner for en helt ny konsertopplevelse – også for publikum, understreker Rebbestad.  


Solide verktøykasser 
Rebbestad forklarer suksessen med at ensemblet i utgangspunktet består av et knippe meget dyktige musikere.  Allikevel har det vært nødvendig å investere usedvanlig mye tid til øvelser. 

– Resultatet av det harde arbeidet, er at musikerne i dag er utstyrt med innholdsrike verktøykasser fylt med klassiske referanser,  som er opparbeidet gjennom flere års målbevisst jobbing. Kurator Lysnes arbeid og pedagogiske evner har vært helt avgjørende for å komme dit vi er i dag. Så har musikerne også fått økt selvtillit, basert på god respons, avslutter Rebbestad.  


 


 

Professor Geir Lysne
Professor i jazz ved Norges Musikkhøgskole
Sjefsdirigent i NDR (North Deutcher Rundfunk)  Bigband, Hamburg
Kurator for Sanntidsmusikk/Real Time Music i Det Norske Blåseensemble, Halden
 
Det Norske Blåseensemble
Tollbugata 4-6, 1767 Halden, P.B. 122,
N-1751 Halden, Norway
TEL: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)
HOVEDSPONSOR:
kyncmyk lang ramme 2017