Geir Lysne har blitt professor

Arkiv

Professor Geir Lysnes

Blåseensemblets medskapende professor

 
Det Norske Blåseensembles kurator og dirigent Geir Lysne rykket nylig opp til professor i jazz ved Norges Musikkhøgskole.  – Det er selvfølgelig prestisje å ha tittel som professor, men det vil ikke endre mitt samarbeid med Blåseensemblet, sier Lysne.
 
Geir Lysne forteller at han søkte om opprykk fra førsteamanuensis til professor for over et år siden.
 
 – Jeg hadde rett og slett glemt hele prosessen. Derfor var det en gledelig overraskelse da jeg fikk beskjeden om at jeg har blitt titulert professor i jazz, forteller Geir Lysne til dnbe.no.
 
Enstemmig vedtatt
 
Professoren forteller at det var en uavhengig jury som vurderte hans arbeid og resultater før han kunne få en ny tittel.
 
– Juryen var enstemmige og sa at de uten tvil ville gi meg opprykk til professor, sier Lysne.
 
Den nytitulerte professoren forteller at tittelen ikke vil forandre hans arbeid verken på Norges Musikkhøgskole eller med musikken.
 
– Det er jo selvfølgelig flott å kunne si at man er professor når man skal undervise på musikkskoler i utlandet eller sjekke inn på hotell, men ellers er ikke mye forandret, forklarer Lysne.
 
Stor suksess
 
Lysne var i Leipzig denne høsten sammen med Det Norske Blåseensemble der de improviserte frem musikken til stumfilmen Nosferatu.
 
– Konserten var virkelig en suksess. Ikke nok med at den var utsolgt flere dager i forveien, men da vi var ferdige fikk vi stående applaus i flere minutter, forteller han.
 
Dirigenten forteller at Det Norske Blåseensemble ble omtalt i den tyske avisen Leipziger Volkszeitung og at det kun var lovord som ble skrevet.
 
– Det er helt utrolig. Vi har spilt flere konserter i Norge og aldri fått presseopplag. I Tyskland spiller vi en konsert og får oppmerksomhet med en gang, forteller en entusiastisk Lysne.
 
Han utdyper at det er en større interesse for kultur i Tyskland enn Norge og at det dermed tar lengre tid å slå igjennom med sanntidsmusikk her.
 
– Det handler nok også om at nordmenn ikke er nysgjerrige nok og heller vil gå for å se Beethovens femte igjen og igjen, istedenfor å prøve noe nytt, mener Lysne.  
 
Internasjonalt samarbeid
 
Konserten i Leipzig ble gjennomført sammen med jazzpianisten Michael Wollny og trommeslageren Eric Schaefer.
 
– Wollny synes Det Norske Blåseensemblet var enestående og at sanntidsmusikken er et bra konsept. Han har invitert oss til å samarbeide videre, sier Blåseensemblets dirigent.
Ryktene om den strålende konserten i Leipzig spredte seg raskt og få dager etter konserten fikk Blåseensemblet en invitasjon til å spille i den gamle operaen i Frankfurt. Også der er det sanntidsmusikk som skal fremføres.
 
– I tillegg til konserten i Frankfurt har vi fått invitasjon til å spille i den Nord-tyske kringkastingsstasjonen NDR, opplyser Lysne og fortsetter:
 
– To av tre konserter skal spilles i deres Store Studio, noe som vil nå ut til 11 millioner publikummere. Vi arbeider også med en turné i forbindelse med dette.
 
Den medskapende musiker
 
Geir Lysne forteller at han har stor tro på Det Norske Blåseensemble og deres satsing på sanntidsmusikk.
 
– Jeg har klokketro på dette konseptet. Tidligere ble det improvisert mye mer i den klassiske musikken, men det har det blitt helt slutt på. Men med sanntidsmusikken er musikeren igjen blitt totalt medskapende, forklarer han.
 
Professoren tror at sanntidsmusikken har kommet tilbake for å bli og at populariteten snart vil eksplodere, også i Norge.
 
 
Det Norske Blåseensemble
Tollbugata 4-6, 1767 Halden, P.B. 122,
N-1751 Halden, Norway
TEL: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)
HOVEDSPONSOR:
kyncmyk lang ramme 2017