Premiere på en gitarkonsert utenom det vanlige

Arkiv

gjermund titlestad

Premiere på en gitarkonsert utenom det vanlige

 
I samarbeid med nyMusikk Østfold inviterer Det Norske Blåseensemble til konserten Vinterriss i Brygga Kultursal torsdag 3. mars kl. 12:30. Her får elever ved fylkets musikklinjer høre sine egne komposisjoner fremført av orkesteret.
 
 
Publikum vil også få oppleve urfremføringen av “hljodaskipti”, som er en gitarkonsert med mer enn et uvanlig navn. 
 
Komponist Karsten Brustad har drevet med musikk siden han var barn, og er utdannet fra Buskerud og Østlandets Musikkonservatorium med klassisk gitar som hovedinstrument. Brustads profesjonelle karriere tegner seg fra 1986, og han kan skilte med et svært variert utvalg av komposisjoner, fra solostykker til konserter for symfoniorkestre.
 
Torsdag 3. mars fremføres Brustads seneste stykke på Brygga Kultursal i Halden under nyMusikk Østfolds Vinterriss-konsert. Det har fått navnet “hljodaskipti” etter et gammelnorsk ord satt sammen av “hljoda” som betyr lyd, og “skipti” som betyr skifte. Brustad forteller at navnet er beskrivende for gitarkonserten han har skrevet.
 
- Stykket er en liten konsert for klassisk gitar og symfonisk blåseensemble, og i utgangspunktet er jo solisten lett å overse med mindre man forsterker gitaren. Tanken med denne konserten er i stedet at Blåseensemblet skal foreta et solid lydskifte og dempe instrumentene sine på alle mulige - og umulige - måter, sier Karsten Brustad til dnbe.no.
 

Akustisk konsert

 
Målet for konserten er at den skal fremføres akustisk, noe Brustad beskriver som risikosport fordi gitaren har lett for å drukne i musikken fra orkesteret. Det er også grunnen til at konserter som dette er sjelden vare.
 
- Kombinasjonen med dynamisk balanse mellom et svært, symfonisk blåseensemble og en enslig, akustisk, klassisk gitar har jeg ikke prøvd før. Det tror jeg heller ikke så mange andre har, så jeg er spent på hvordan dette blir. Det er rimelig uvanlig å gjøre det på denne måten her, sier Brustad.
 
Brustad forteller at fremgangsmåten når han komponerer musikk baserer seg på hans tidligere komposisjoner og den klassiske tankegangen rundt musikkoppbygning som også sanntidsmusikken bygger på.
 
- Jeg har i mange år brukt et visst harmonisk og rytmisk materiale i flere stykker. Så er det jo snakk om å tilpasse materialet til dette prosjektet, og det var tittelen som ga ideen til dette verket. At det skulle være et akustisk stykke for symfonisk blåseensemble og gitar, sier komponisten.
 

Gjenopptar samarbeidet med gitarist Gjermund Titlestad

 
Gitaristen som skal få bryne seg på Brustads ukonvensjonelle produksjon er Gjermund Titlestad. Han setter pris på å jobbe med en komponist som kjenner gitaren like godt som han selv.
 
- Karsten skriver ikke alltid lett, men fordelen for meg er at han er gitarist i bunnen og kjenner instrumentet veldig godt. Det er alltid fint når man spiller musikk av en komponist som selv spiller gitar, for da vet man at det er spillbart, og vedkommende kjenner klangen i instrumentet og vet hva som låter bra, sier Titlestad.
 
De to har samarbeidet på en rekke produksjoner opp gjennom årene, og Titlestad sier at han kjenner igjen komponistens trekk i “hljodaskipti”.
 
- Jeg har spilt en del av Karstens musikk før, og det er mulig å høre at det er Karsten som har skrevet “hljodaskipti”. Nå er jo ikke det så rart, ler gitaristen.
 
- Slik jeg har forstått det har Karsten vært veldig opptatt av klang og klangbehandling de siste årene. Altså å få forskjellige typer og ofte uvanlige lyder ut av instrumentet, sier Titlestad.
 

Stemmer om gitaren

 
Spesielt for ���hljodaskipti” er også at gitaren stemmes om. Titlestad forteller at dette gir instrumentet en veldig spesiell klang, samtidig som det gjør jobben med å lese noter noe vanskeligere.
 
- Det låter veldig spennende i gitarstemmen. Men jeg har jo ikke peiling på hvordan det blir når man kobler det opp mot blåseensemblet, ler gitaristen.
 
Som profesjonell gitarist sitter Titlestad på mange muligheter når det gjelder valg av instrument. Jobben med å finne den riktige gitaren har vært en viktig del av forberedelsene til konserten.
 
- Vi hadde et par møter i fjor høst, og underveis har jeg sendt ham biter av stykket som han har sett på og kommentert. Han har flere typer gitarer, så det har vært en jobb å finne den som passer best til dette prosjektet, forteller Brustad.
 
Komponisten er fornøyd med at Titlestad takket ja til å gjenoppta samarbeidet.
 
- Gjermund er en veldig dyktig musiker, og jeg er glad for at han ble med på dette prosjektet, sier Brustad.
 
Forberedelsene til konserten har pågått i over et år, og stykket har blitt utviklet underveis. Siste note ble skrevet senest før jul.
 
- Notene fikk jeg først i begynnelsen av desember. Det er typisk med så og si alle komponister, de kommer gjerne med verket en liten stund etter den satte deadlinen, smiler Titlestad.
 

- En ære å jobbe med Det Norske Blåseensemble

 
“hljodaskipti” blir den fjerde produksjonen hvor Brustad samarbeider med Det Norske Blåseensemble, og han har i tillegg jobbet med flere av musikerne ved tidligere anledninger. Komponisten setter stor pris på å kunne jobbe med orkesteret.
 
- Det er en stor glede og en ære å jobbe med musikerne i Det Norske Blåseensemble. Orkesteret holder høy internasjonal standard. Som komponist betyr det derfor mye å kunne samarbeide med dem, sier han.
 
Brustad er spent på urfremføringen av sitt seneste verk.
 
- Det er alltid like spennende, og på mange måter krevende. Ingen har hørt musikken før, det er ingen referanser for noen av musikerne. Det er bare jeg som har en idé om hvordan dette kan høres ut, og så hjelper musikerne meg med å få det realisert, sier komponist Karsten Brustad.
 
gjermund titlestad
GODT FORBEREDT: Gitaristen som skal få bryne seg på Brustads ukonvensjonelle produksjon er Gjermund Titlestad. Han setter pris på å jobbe med en komponist som kjenner gitaren like godt som han selv. Foto: Tomas Moss.
 
karsten brustad
KOMPONIST: - Stykket er en liten konsert for klassisk gitar og symfonisk blåseensemble, og i utgangspunktet er jo solisten lett å overse med mindre man forsterker gitaren. Tanken med denne konserten er i stedet at Blåseensemblet skal foreta et solid lydskifte og dempe instrumentene sine på alle mulige - og umulige - måter, sier Karsten Brustad.
 
Det Norske Blåseensemble
Tollbugata 4-6, 1767 Halden, P.B. 122,
N-1751 Halden, Norway
TEL: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)
HOVEDSPONSOR:
kyncmyk lang ramme 2017