Norges eldste orkester gir deg Norges yngste festival

Det Norske Blåseensemble startet som militærkorps på Fredriksten Festning i 1734. Vi kan derfor skryte av å være Norges eldste orkester i kontinuerlig drift. I dag består ensemblet av 24 profesjonelle musikere med base i Halden. Her spiller vi både tidligmusikk, improviserer klassisk musikk og gjør en rekke andre spennende prosjekter – som denne digitale festivalen.

Velkommen til HaldenSessions

Mange konserter, spillesteder og masse ekstramateriale. Klassisk, jazz, opera, samtid, sanntid og til og med litt pop. I videoen under ønsker Thorstein Granly, direktør i Det Norske Blåseensemble, velkommen til HaldenSessions og forteller deg litt mer om både festivalen og ensemblet.

Historien om en festival

Nytt år, nye muligheter

Fortellingen om HaldenSessions starter helt tilbake i begynnelsen av 2021. Vi i Det Norske Blåseensemble gledet oss til å gripe det nye året med begge hendene, og hadde flere spennende konserter på programmet. De planene ble brått lagt i grus, da statsministeren varslet nye restriksjoner. Alt av konserter ble avlyst.

En digital idé dukker opp

“Hva gjør vi nå?”, tenkte vi. En sen kveld kom ideen – hva om vi lager en digital festival? Allerede dagen etter ble forslaget vedtatt, og festivalen et faktum.

Konseptet var enkelt: når vi ikke kan samle hele ensemblet, deler vi oss i stedet opp i kammergrupper med musikernes drømmerepertoar på programmet. På den måten kunne vi gjøre det negative til noe positivt. 

Vi blåser liv i Halden 

For at flest mulig av musikerne skulle få jobbe mest mulig, ble det første delmålet å få til så mange festivalkonserter som mulig. Men, var det nok å spille inn digitale konserter i vårt faste tilholdssted, Brygga Kultursal?

Nei, tenkte vi, og bestemte oss for å benytte Haldens mange kulturbygg som bakteppe for festivalen. Slik kunne vi samtidig vise frem de flotte lokalene til et publikum (forhåpentligvis) også langt på utsiden av Haldens grenser.

Festivalen tar form 

Administrasjonen, råd og utvalg startet umiddelbart planleggingen. I begynnelsen av februar var noter funnet frem, TV-produsenter briefet og studio, lyd og lys rigget.

Det ble også engasjert et eget team som skulle følge livet rundt innspillingene. Solister, dirigenter og andre involverte skulle intervjues og tas bilder av for å skape et utvidet innhold til festivalen.

Festivalen strekker seg helt fra barokken til samtiden, med gjester som Henning Kvitnes, Marius Neset, Erlend Skomsvoll, Lydia Hoen Tjore, Thomas Ruud og Mark Bennett.