Fiocco

Sopransaksofonen får briljere i en barokk-hovedrolle den egentlig er flere hundre år for ung til å ha, med vakre Fredrikshalds Teater som ramme.

Konsert 16 av 24 i HaldenSessions

Opprinnelig skrevet for cembalo

Da komponist og cembalist Joseph-Hector Fiocco døde bare 38 år gammel i Brussel i 1741, skulle det gå nøyaktig 200 år før instrumentmaker Adolphe Sax i samme by introduserte saksofonen for verden. Derfor er det kanskje ikke så overraskende at “Pièces de Clavecin”, som du får høre deler av her, ikke opprinnelig er skrevet for sopransaksofon. Den jobben har i stedet Det Norske Blåseensemblets egen Stian Aareskjold tatt. 

Et unikt sound med sopransaksofon

I Aareskjolds versjon glir sopransaksofonen sømløst inn en barokksetting den egentlig er flere hundre år for ung for å få oppleve, og skaper et helt unikt sound. Solist Kristin Haagensen får skinne helt fremst på den fantastiske skråscenen i Fredrikshalds Teater. Den godt bevarte salen setter en ekstra flott ramme rundt konserten. Cembaloen har heller ikke forsvunnet helt fra scenen. Knut Johannesen er for anledningen både cembalist og musikalsk leder.

Dette får du høre:

Pièces de Clavecin
Joseph-Hector Fiocco

Kristin Haagensen
Saksofonist

Etter å ha startet med klarinett i korps, kjøpte Kristin Haagensen seg saksofon for konfirmasjonspengene og lærte seg å spille på den på egen hånd. Da hun begynte på musikklinjen på Foss videregående skole, skulle hun først og fremst spille jazz. Det endret seg da en lærervikar kom tilbake fra studiereise i Sovjet med en LP med Glazounov saksofonkonsert. Kristin ville spille klassisk. Hun begynte å ta timer hos en saksofonist i stabsmusikken, og elsket hvert sekund. Hun søkte musikkhøgskolen, og kom inn på første forsøk.

Kristin har spilt i de fleste orkestre i Norge, i divisjonsmusikken i Bergen og i stabsmusikken i Oslo. Hun var med og startet den kritikerroste saksofonkvartetten Saxofon Concentus, som holdt det gående med konserter, festivaler og plateinnspillinger i hele 16 år. Kristin har også vært korpsdirigent, saksofonlærer, og produsentvikar i rikskonsertene, men hun trives best når hun får spille konsert. Da Blåseensemblet ble sivilt i 2003, søkte de etter en saksofonist. Kristin fikk stillingen. Der mener hun at hun har en av de to fineste saksofonjobbene i Norge. Den andre har Geir Holm – den andre saksofonisten i Blåseensemblet.