Dato | Tid | Sted | |
24.09.2024 | 19.00 | BRYGGA KULTURSAL HALDEN | |
---|---|---|---|
25.09.2024 | 19.00 | UNIVERSITETETS AULA OSLO |
Konsertens komponister har gått opp nye stier, og i sin samtid opplevd å være omstridt på grunn av musikken de skapte. Men i dette programmet får publikum oppleve dem i en «snill» og kanskje mer harmonisk versjon.
Program:
Valentin Silvestrov – Elegy
Sergej Prokofjev – Fiolinkonsert nr. 2, op. 63
Ludwig van Beethoven – Symfoni nr. 4, op. 60
Silvestrov er født i Ukraina og studerte komposisjon ved musikkonservatoriet i Kyiv. Mange var den gang kritiske til den modernistiske stilen hans som ikke passet inn i det sovjet-realistiske idealet kunstnerne skulle leve opp til. Han trakk seg tilbake fra rampelyset og utviklet etter hvert sin egen postmodernistiske stil der han tok i bruk elementer både fra tradisjonell musikk og ortodoks kirkemusikk. I lys av Russlands krig mot Ukraina har Silvestrovs musikk blitt oppdaget på nytt og spilles nå rundt på konsertscener i hele verden.
Sergej Prokofjev forlot Russland i 1918 etter at kommunistene hadde tatt makten. I hjemlandet klassifiserte de nye myndighetene musikken hans som «dekadent formalisme». Prokofjev slet med sterk hjemlengsel, men skulle han kunne returnere til Sovjetunionen behøvde han å blidgjøre Stalins regime først. Både filmmusikken til Løytnant Kijé (1934), Fiolinkonsert nr.2 (1935) og ballettmusikken til Romeo og Julie (1938) kan tolkes som eksempler på dette.
Ludwig van Beethovens fjerde symfoni ble av komponisten Robert Schumann karakterisert som «en gresk ungpike mellom to norrøne kjemper». Beethoven hadde med den tredje symfonien (Eroica) sprengt alle grenser for hva en tidligere hadde ment at en symfoni skulle kunne være, og den femte (Skjebnesymfonien) skulle bli like vill og vakker som den tredje, men imellom disse kommer altså den harmoniske Symfoni nr. 4 som publikum syntes var så velbalansert at den minnet om Joseph Haydns symfonier.
Scenen deler vi med dirigent Eivind Aadland. Han har ledet ensemblet flere ganger tidligere, og dirigerte blant annet innspillingen av albumet Beethoven/Haydn med Christian Ihle Hadland.
Konsertens solist er Johan Dalene. Fiolinisten har i ung alder høstet stor internasjonal oppmerksomhet. Han mottok prisen Young Talent (Instrument) av Critics` Circle Music Awards 2023. Begrunnelsen sier blant annet:
Beauty of tone, individuality of personal sound, flawless technique, flexibility, adaptability, musical curiosity – these are the foundation of Johan Dalene’s mesmerising performances.
Medvirkende:
Eivind Aadland, dirigent
Johan Dalene, fiolin
Varighet: 1 time og 45 minutter, inkludert pause
Konserten er i Stian Aareskjolds versjon