Dato | Tid | Sted | |
21.04.2022 | 19.00 | BRYGGA KULTURSAL HALDEN | |
---|---|---|---|
22.04.2022 | 19.00 | SARPSBORG KIRKE |
Hva skjer om man fjerner komponisten, og lar et stort orkester med klassisk trente musikere improvisere en hel konsert? Her får du ett av svarene.
Med ingenting på programmet
På denne konserten står det ingenting på programmet. Det betyr ikke en time stillhet. Bare at musikken ikke er komponert enda. Det blir den først når konserten starter. For det skjer nemlig noe helt spesielt når det ikke er så mye tid til å tenke. Når noter ikke kan viskes bort eller byttes ut. Sansene tar styringen. Nye melodier, klanger og overganger dukker opp.
Et hint av Beethoven
«Sannspill» er klassisk improvisasjon. Det betyr ikke at musikken MÅ høres ut som Beethoven. Mer at du kanskje vil kjenne igjen små glimt av noe som kan minne om noe Beethoven (eller en annen klassisk komponist) kunne skrevet. Men du trenger absolutt ikke å kunne de klassiske komponistenes liv og virke på rams for å kose deg på denne konserten. Du må bare være glad i musikk. Og ha lyst til å oppleve noe helt for seg selv.
En konsert for både øynene og ørene
Konserten er nesten like spennende for øynene som ørene. Kollektiv improvisasjon er en stilstudie i kroppsspråk og ansiktsuttrykk når musikerne prøver å formidle til kollegaene hvor de er på vei. Eller når de føler seg frem og vurderer om de skal spille. Det er smittende å se smilene som dukker opp når en av kollegaene finner på noe ekstra fint, eller de skaper et magisk øyeblikk sammen.
Om prosjektet og de medvirkende
Sanntid – musikk i øyeblikket
Det Norske Blåseensemble er sannsynligvis det eneste ensemblet i verden som improviserer hele konserter i et klassiske rammeverk. Musikkformen har de gitt navnet «sanntid». Nettopp fordi den skapes i sann tid. Her bruker musikerne det de kan om instrumentet sitt, og musikken de er trent i, som en verktøykasse og et felles språk for improvisasjonen. I tillegg kommer alt de har lært om improvisasjonsteknikk av kurator, Geir Lysne. For man må faktisk øve for å bli god til å improvisere. Sanntidsprosjektet startet i 2009, og har ført til en rekke spennende konserter både i inn- og utlandet, med alt fra noen få musikere til hele ensemblet.
Geir Lysne
Det Norske Blåseensemble har siden 2013 vært så heldige å ha Geir Lysne som kurator for sanntidsprosjektet, og hans utmerkede metodikk i orkesterimprovisasjon har bidratt sterkt til suksessen. Lysne er en norsk professor, dirigent, komponist, kurator, produsent og jazzmusiker. Som pedagog er han en internasjonalt ettertraktet foreleser, og underviser til daglig ved Norges Musikkhøgskole.
Lysne er i tillegg godt etablert som dirigent, og startet nylig på sin 3. periode som sjefdirigent for radiostorbandet i Hamburg – NDR Bigband. Som komponist har Lysne skrevet en rekke bestillingsverk, og musikken hans har vært fremført på scener, radio og TV i over 30 land.
Det Norske Blåseensemble
Med røtter tilbake til 1734, kan Det Norske Blåseensemble skryte av å være Norges eldste orkester i kontinuerlig drift. Hele orkesteret består av 24 profesjonelle musikere med base i Halden. Ensemblet blåser gjerne nytt liv i velkjente verk fra de tidligere periodene, men gjør også årlige jazz- og showproduksjoner. Et av de viktigste satsingsområdene er nettopp sanntidsmusikk – improvisert musikk i klassiske rammer. Uansett sjanger setter orkesteret pris på et godt samarbeid, og får ofte selskap på scenen av unge talenter og lokale aktører, så vel som anerkjente nasjonale og internasjonale kor, solister og dirigenter.
Dato | Tid | Sted | |
21.04.2022 | 19.00 | BRYGGA KULTURSAL HALDEN | |
---|---|---|---|
22.04.2022 | 19.00 | SARPSBORG KIRKE |