Ta en av landets mest fremtredende trompetister, Stian Aareskjold. Gi mannen fri kunstnerisk utfoldelse med utgangspunkt i Joseph Haydns berømte Trompetkonsert. Dette er hvordan Stian Aareskjold møtte den enorme skuffelsen da Det Norske Blåseensemblet måtte avlyse, og trompetisten fikk sitt vakreste våreventyr knust.

Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian og Stian spiller Haydns Trompetkonsert.

Spesiallaget klaffetrompet fra Sveits

Da det ble klart at Det Norske Blåseensemblet våren 2020 skulle fremføre Haydns legendariske Trompetkonsert, bestemte trompetist Stian Aareskjold seg for at han skulle spille den på klaffetrompet – instrumentet Haydn skrev konserten for. I dag finnes det bare rundt 50 originale klaffetrompeter i verden, og alle er på museum. Løsningen ble en spesiallaget kopi, spesialbestilt fra Sveits. Å gå fra den moderne trompetens 3 ventiler til klaffetrompetens 9 klaffer krevde sin trompetist, og Stian øvde både sent og tidlig.

14 trompeter – én trompetist

Da konserten ble korona-avlyst, klarte ikke Stian å gi slipp på klaffetrompeten. Resultatet ble at han arrangerte konserten for kun trompet, og spilte inn alle 14 stemmene i hjemmestudioet sitt (stua). Musikkvideoen ble filmet i ærverdige Fredrikshalds Teater i Halden. Med ett kamera på nøyaktig samme plass hver gang, spilte Stian seg på nytt gjennom de 14 stemmene (og lokalet), pluss to ekstra opptak med nærbilder.

Over 350.000 visninger

Resultatet ble noe for seg selv, og videoen gikk sin seiersgang i sosiale medier. I skrivende stund har den over 350.000 visninger i både inn- og utland, over 4.200 delinger og bøttevis med likerklikk og begeistrede kommentarer.

Stian med sin spesiallagde klaffetrompet. Foto: Veronica van Groningen

Haydn slik det skulle låte

Haydns trompetkonsert lar trompetisten får briljere i sitt mangfold. Ikke bare er den krevende rent teknisk og setter enhver musiker på en skikkelig prøve – den er i tillegg et skikkelig show som eksploderer i pur glede. Her får du høre konsertens første sats, som også er den mest teknisk krevende.

Stian ber publikum spesielt legge merke til sitt favorittparti, som er midtre del av første sats. Det aller mest utfordrende partiet, som trompetister verden over får hjertebank av å spille. Desto mer frydefullt blir det når det lykkes, så til de grader, som det gjør i denne innspillingen.

Og er man skikkelig nerd. Haydn skrev mange triller i solostemmen. På klaffetrompet utføres disse kun med leppene, og ikke av fingrene som på en vanlig trompet. Et klart bevis på mer fylde og klang, og at den moderne trompeten ikke er i stand til å spille Haydns musikk slik den var tenkt til å låte.

Stian Aareskjold

Stian Aareskjold er en av landets mest fremtredende (for ikke å snakke om engasjerte) trompetister. Han har vært en del av Det Norske Blåseensemble siden 2004. Når ensemblet går på scenen, er stykkene ofte skreddersydd til dem av nettopp Aareskjold. Over 100 ulike verk og utallige stemmer er ført i pennen av ham, og flere skal det bli.

Aareskjold er også tilknyttet Det Norske Kammerorkester, Londons velkjente barokkorkester The English Concert, og flere norske barokkensembler. Han briljerer på både trompet, barokktrompet, naturtrompet, naturhorn – og nå også klaffetrompet.