Hopp til innhold Hopp til navigasjon
  • HaldenSessions
  • Konserter
  • Aktuelt
  • Om oss
    • Musikere
    • Administrasjonen
    • Styret
    • Kurator Peter Whelan
    • Kurator Geir Lysne
    • Vår historie
    • Årsrapporter
    • Konserthistorikk
    • Innspillinger
    • Venneforeningen
    • Stilling ledig / Vacancies
  • DNBEplay
  • EN

Rules of Behaviour V

En publikummers opplevelse.

«Alt dere får høre i dag blir skapt i sanntid. Vi skal improviserer en hel konsert for dere. Denne konserten vil aldri kunne bli spilt igjen, fordi hele blir til i øyeblikket»

Alt annet enn en vanlig konsert

Jeg sitter på andre rad i Moss Kulturhus på en helt vanlig fredag. Men det er ingenting vanlig med dette. Hverken for meg, som vanligvis hopper og headbanger på konsert, eller for musikerne, som ikke aner hvordan konserten de skal spille kommer til å bli.

Det Norske Blåseensemble med magiske Michael Wollny

Kveldens ensemble består av to fløyter, klarinett, slagverk, fagott, kontrabass og trombone. Alle fra Det Norske Blåseensemble. Fremst på scenen ruver et digert, åpent piano, øremerket den tyske jazzpianisten Michael Wollny. På et tidspunkt under konserten kommer han til å sette to stettglass på strengene inne i pianoet. Glassene vil tilføre tangentslagene hans nye og overraskende lyder når de spretter tilfeldig rundt. Men det vet vi ikke enda.

Verdenskjent og prisbelønt

Wollny blir introdusert som en fremragende pianist og improvisator som har vunnet så mange priser at det vil ta for lang tid å ramse opp alle.

Med beina på jorda i blå Converse-sko

Han smiler beskjedent. Den spede kroppen og det glatte ansiktet får ham til å se veldig ung ut. Nesten som en tenåring. Han er blek med bustete mørkt hår og kledd i sort fra topp til ankler. Føttene har han stukket ned i to godt brukte blå og hvite Converse-sko.

Jeg tar meg selv i å tenke at han virker som en interessant fyr, helt uten å ha hørt ham si et eneste ord.

 

Programmet blir 8 satser. Kanskje.

Vi får beskjed om at de skal spille 8 satser. Tror de. Det kan både bli færre og flere. Introduksjonen avsluttes med et ønske om å kose oss i øyeblikket. Og så bærer det i vei.

En av fløytistene åpner konserten. De andre hiver seg på der de føler at det passer.

Musikken bølger og svinger på seg.
Kaster seg rundt. Beveger seg fra de minste og skjøreste tonene til å bli en voldsom vegg av lyd som kjennes i hele kroppen når det bokstavlig talt slås løs på både trommer, tangenter og strenger. 

Nye lyder kiler meg på trommehinnene

Dette er helt tydelig svært dyktige, klassisk skolerte musikere som har vært ute en av Vivaldis vinternetter før. Det er også musikere som kjenner instrumentene sine så godt at de har begynt å utforske de mer atypiske måtene de kan lage lyd på.

Wollny, for eksempel, reiser seg flere ganger og spiller direkte på strengene inne i pianoet. Lyder jeg aldri har hørt før kiler meg stadig på trommehinnene. Det føles som om sansene mine er vidåpne.

Alle sanser gleder seg

Konserten er nesten like mye for øynene som for ørene. Det er fascinerende å følge med på kroppsspråk og ansiktsuttrykk. Når en musiker prøver å formidle til kollegaene hvor han eller hun er på vei. Eller når de føler seg frem og vurderer om de skal spille.

Wollny er flere ganger oppe med fingrene på tangentene, og i det øyeblikket det ser ut som han skal trykke de ned, ombestemmer han seg og legger hendene tilbake i fanget.

Smittende smil og magiske øyeblikk

Det er smittende å se smilene som spontant dukker opp når en av kollegaene finner på noe ekstra fint. Eller de kollektivt skaper et magisk øyeblikk sammen.

En ekstra spenning i at det kan gå galt

Det er ikke alle partiene som klinger like bra i mine utrente ører. Men tilstedeværelsen av disse små øyeblikkene, gjør bare overgangen tilbake til harmoni enda mer behagelig. Det skaper også en ekstra nerve i opplevelsen. Det å skjønne at dette faktisk kan gå galt. Når som helst.

Hvem starter neste sats?

Mellom satsene dukker det opp enda et spenningsmoment. Hvem skal starte den neste?

Wollny gir tydelig tegn når det ikke kommer til å bli ham. Han krysser både ben og armer og snur seg nesten demonstrativt mot de andre musikerne. Som for å si «det er opp til dere, jeg kan sitte her hele kvelden».

Forventningsfull stillhet

For en person som fyller hver minste antydning til pinlig stillhet med prat, føles sekundene mellom de første satsene lange. Men før jeg rekker å storme scenen og blåse løs på det første instrumentet jeg klarer å røske til meg, er det alltid noen som tar et steg frem og med det også ansvaret.

Mot slutten av konserten er ikke stillheten ubehagelig lenger. Den er bare full av forventninger.

Hele hjernen fulgte med fra start til slutt

Dette er uten tvil den klassiske konserten jeg har vært på hvor tankene færrest ganger har flydd av sted til hva jeg skal ha til middag i morgen og ting jeg må huske å gjøre på jobb til uka. Eller livet, døden og evigheten og sånt, for den saks skyld.

Det var som om alle hjernecellene mine bare stoppet opp og fulgte med fra første til siste tone. For en som lever med en konstant kakofoni i hodet, var det en uvant opplevelse. En behagelig opplevelse.

Blir det en Rules of Behaviour VI, så kommer jeg til å sitte i publikum.

 

 

Skrevet av: Tina Mathisen Odden

Tina jobber som tekstforfatter i Breakfast AS. Det Norske Blåseensemble og Breakfast har et kommersielt samarbeid, men denne teksten var ikke en del av oppdraget.

Foto: Stein Johnsen/contentvideo.no

hjem / Rules of Behaviour V

Mer

Er du vår nye orkestersjef?

Vi søker en strukturert og erfaren produksjons- og HR-leder.

Les mer

Legg en konsert under juletreet

En gave som man kan glede seg til også etter at den er åpnet, som kan deles med noen du er glad i og som ikke havner innerst i en skuff. Her er tre av våre beste julegavetips.

Les mer

En ny vår

Vårsesongen tøyer musikalsk bredde og starter nye spennende samarbeid. Dette er hva du kan glede deg til:

Les mer

Meet our New Curator: Peter Whelan

We are proud to announce the engagement of Irish conductor, bassoonist and harpsichordist Peter Whelan as our Curator for Early Music starting August 2023.

Les mer

Møt vår nye kurator: Peter Whelan

Vi er stolte av å kunne fortelle at den irske dirigenten, fagottisten og cembalisten Peter Whelan starter som ny kurator for tidligmusikk fra august 2023.

Les mer

Fra Tyskland til Trondheim

Michael Wollny inviterte nylig noen av våre musikere med på turné i Tyskland og Østerrike. I slutten av september kan du oppleve dem i Trondheim og Oslo.

Les mer

Fortsatt samarbeid

Høsten 2021 inngikk Opera Østfold og Det Norske Blåseensemble en ettårig samarbeidsavtale der ensemblet skulle levere kommunikasjon- og markedstjenester til Opera Østfold. Nå er det klart at Blåseensemblet skal levere tjenesten til Opera Østfold de to neste årene.

Les mer

HaldenSessions har åpnet!

En gratis, digital festival som du kan besøke når og hvor som helst (så lenge du har internett, da).

Les mer

Klar for en ekte klassiker?

I begynnelsen av april inviterer vi til en klassisk konsert i ordets rette forstand, med Haydn og to generasjoner Bach på programmet.

Les mer

Meld deg på nyhetsbrev

Nyhetsbrev
Avkrysningsbokser *

Sponsorer og støttespillere

Kynningsrud
Dextra Musica
Jensen & Scheele Bil AS

Kontakt

A: Tollbugata 4-6, 1767 Halden
T: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)


Se i Google maps

Sosiale medier

Facebook Instagram Personvern og cookies

© DNBE 2023 / Webdesign av Breakfast / Webutvikling av AMBIO AS

Administrer samtykke
Hei 👋

Vi bruker cookies for å optimalisere vårt nettsted og våre tjenester.
Funksjonell Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferanser
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistikk
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markedsføring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Administrer alternativer Manage services Administrer leverandører Les mer om disse formålene
Vis preferanser
{title} {title} {title}