Dato Tid Sted
01.04.2022 19.00 SARPSBORG KIRKE
03.04.2022 19.00 BIBLIOTEKETS AULA FREDRIKSTAD
05.04.2022 19.00 MOSS KIRKE
07.04.2022 19.00 BRYGGA KULTURSAL HALDEN

Det blir en klassisk konsert i ordets rette forstand når Det Norske Blåseensemble finner frem noen av de flotteste notearkene til Haydn og to generasjoner Bach.

Programmet består av Johann Sebastian Bachs vakre «Orkester suite nr. 3 i D-dur», Joseph Haydns legendariske «Trompetkonsert i Eb-dur» og pappa Bachs yngste sønn, Johann Christian Bachs, dramatiske «Symfoni i g-moll, op. 6 nr. 6».

Stykkene er skreddersydd til Det Norske Blåseensemble av vår egen trompetist, Stian Aareskjold, som også vil være solist på Trompetkonserten på spesiallaget klaffetrompet. Ensemblets kombinasjon av moderne og historiske instrumenter gir et autentisk og ekstra spennende lydbilde. Kveldens dirigent er dyktige Wolfram Christ. Velkommen til en ekte klassiker!

J. S. Bachs «Orkester suite nr. 3 i D-dur» – med verdens vakreste sats

Bach sin «Orkestersuite nummer 3 i D-dur» bygger i første tredjedel opp på majestetisk vis til det som sannsynligvis er den klassiske musikkens mest spilte toner, «Air».Det er ikke uten grunn at denne andre satsen omtales som verdens vakreste, og det skal godt gjøres å høre den uten å få gåsehud minst ett sted. Det Norske Blåseensemblet byr her på hele orkestersuiten, slik den ble skrevet. Det blir en helhetlig opplevelse som viser Bach på sitt mest eksepsjonelle.

J. Haydns «Trompetkonsert i Eb-dur» – med spesiallaget klaffetrompet

Da det ble klart at Det Norske Blåseensemblet våren 2020 skulle fremføre Haydns legendariske Trompetkonsert, bestemte trompetist Stian Aareskjold seg for at han skulle spille den på klaffetrompet – instrumentet Haydn skrev konserten for. I dag finnes det bare rundt 50 originale klaffetrompeter og alle er på museum. Løsningen ble en spesiallaget kopi, spesialbestilt fra Sveits. Å gå fra den moderne trompetens 3 ventiler til klaffetrompetens 9 klaffer krevde sin trompetist, og Stian øvde både sent og tidlig.

14 trompeter – én viral video

Da konserten ble korona-avlyst, klarte ikke Stian å gi slipp på klaffetrompeten. Resultatet ble at han arrangerte konserten for kun trompet, og spilte inn alle 14 stemmene selv. Musikkvideoen ble en internett-hit, og skapte avisoppslag både nært og fjernt. Du kan se den fantastiske videoen her.

Nå får Stian endelig briljere på klaffetrompet foran et levende publikum – et instrument han kan skryte av å være en av få i verden som behersker. Det alene må jo være verdt inngangsbilletten!


Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian, Stian og Stian spiller Haydns Trompetkonsert.

J. C. Bachs «Symfoni i g-moll, op. 6 nr. 6» – med både fart og følelser

Johann Christian Bach var ikke bare Johan Sebastian Bachs yngste sønn. Som komponist var han som sin far grensesprengende i sin samtid, og symfoniene hans hadde en godt hørbar påvirkning på blant annet unge Mozart. Bach komponerte symfoniene for å glede og underholde publikum. Denne 6. symfonien er den eneste han skrev i moll, og sies å være hans mest personlige.

Stykket røsker tak i deg fra første tone av den dramatiske første satsen. Den vakre og følelsesladde andre satsen er til å få et hint av kjærlighetssorg av, før den siste satsen løfter deg opp i en forrykende finale. Det er bare å lene seg tilbake og nyte.


Foto: Veronica van Groningen

Stian Aareskjold

Stian Aareskjold er en av landets mest fremtredende (for ikke å snakke om engasjerte) trompetister. Han har vært en del av Det Norske Blåseensemble siden 2004. Når ensemblet går på scenen, er stykkene ofte skreddersydd til oss av nettopp Aareskjold. Over 100 ulike verk og utallige stemmer er ført i pennen av ham, og flere skal det bli.

Aareskjold er også tilknyttet Det Norske Kammerorkester, Londons velkjente barokkorkester The English Concert, og flere norske barokkensembler. Han briljerer på både trompet og barokktrompet – og nå også klaffetrompet.

Wolfram Christ

Wolfram Christ er professor ved Hochshule für Musik i Freiburg. Han var en legendarisk solobratsjist i Berlinfilharmonien i over 20 år (fra 1978 til 1999), men la fra seg instrumentet da interessen for å dirigere tok overhånd.

Siden årtusenskiftet har han holdt seg på dirigentpodiet. Han har ledet blant annet Det Kongelige Kapel i Danmark, Det Skotske Kammerorkester, Münchener Kammerorchester, Islands Symfoniorkester, og arbeider årlig med orkesteret på Maggio Musicale Fiorentino i Italia.

Det er heller ikke første gang Wolfram Christ dirigerer Det Norske Blåseensemble. Senest i 2019 var han med på konsertene vi gjorde sammen med den fantastiske pianisten Christian Ihle Hadland.

Foto: Reiner Pfisterer

Det Norske Blåseensemble

Med røtter tilbake til 1734, kan Det Norske Blåseensemble skryte av å være Norges eldste orkester i kontinuerlig drift. Hele orkesteret består av 24 profesjonelle musikere med base i Halden. Det Norske Blåseensemble blåser gjerne nytt liv i velkjente verk fra de tidligere periodene, men gjør også årlige jazz- og showproduksjoner. Et av satsingsområdene er sanntidsmusikk – improvisert musikk på klassiske premisser. Uansett sjanger setter orkesteret pris på et godt samarbeid, og får ofte selskap på scenen av unge talenter og lokale aktører så vel som anerkjente nasjonale og internasjonale kor, solister og dirigenter.

Dato Tid Sted
01.04.2022 19.00 SARPSBORG KIRKE
03.04.2022 19.00 BIBLIOTEKETS AULA FREDRIKSTAD
05.04.2022 19.00 MOSS KIRKE
07.04.2022 19.00 BRYGGA KULTURSAL HALDEN