Dato Tid Sted
29.09.2022 20.00 DOKKHUSET, TRONDHEIM
30.09.2022 19.30 SENTRALEN I OSLO

Bli med på en bokstavelig talt unik konsertopplevelse når en kammergruppe fra Det Norske Blåseensemble improviserer frem ny musikk sammen med en av Europas fremste jazzpianister.

Ingenting på programmet

På denne konserten står det ingenting på programmet. Det betyr ikke en time stillhet. Bare at musikken ikke er komponert enda. Det blir den først når konserten starter. For det skjer nemlig noe helt spesielt når det ikke er så mye tid til å tenke. Når noter ikke kan viskes bort eller byttes ut. Sansene tar styringen. Nye melodier, klanger og overganger dukker opp.

Med magiske Michael Wollny

Dette blir den sjette konserten i Rules of Behaviour-serien. Alle i tett samarbeid med den fantastiske, tyske jazzpianisten Michael Wollny og kurator Geir Lysne. Alle møtt med strålende tilbakemeldinger. Navnet er inspirert av hvordan fugler flyr i flokk. Det kan se tilfeldig ut, men det er noen underliggende strukturer og systemer som gjør det mulig for musikerne å bevege seg i samme retning. Helt uten ord.

For både ørene og øynene

Kollektiv improvisasjon er nesten like spennende for øynene som ørene. Det er en stilstudie i kroppsspråk og ansiktsuttrykk når musikerne prøver å formidle til kollegaene hvor de er på vei. Eller når de føler seg frem og vurderer om de skal spille. Det er smittende å se smilene som dukker opp når en av kollegaene finner på noe ekstra fint, eller de skaper et magisk øyeblikk sammen.

For deg som vil oppleve noe nytt

Denne konserten er like mye for deg som ikke går på klassisk- eller jazzkonserter til vanlig. Den er for deg som vil oppleve noe nytt. Som vil «få noe i fleisen», som kurator Geir Lysne pleier å si. Dette blir en konsert du garantert kommer til å huske lenge. Bli med, da vel?

Om prosjektet og de medvirkende:

Michael Wollny
Pianist

Den prisbelønte og internasjonalt anerkjente jazzpianisten Michael Wollny er av dem som får kritikerne til å finne frem de største superlativene. Hamburger Abendblatt mener han er «den største (jazz)musikerpersonligheten som Tyskland har produsert siden Albert Mangelsdorff». FAZ har proklamert at han «har alt du kan kreve av en perfekt jazzpianist: mesterlig teknikk, sprudlende fantasi, disiplin og et talent for kreativt kaos, følsomhet og estetikk». Wollny bak et piano må bare oppleves.

Foto: Veronica van Groningen
Foto: Veronica van Groningen

Geir Lysne
Kurator

Det Norske Blåseensemble har siden 2013 vært så heldige å ha Geir Lysne som kurator for sanntidsprosjektet. Hans utmerkede metodikk i orkesterimprovisasjon har bidratt sterkt til suksessen

Geir Lysne er en norsk professor, dirigent, komponist, kurator, produsent og jazzmusiker. Som pedagog er han en internasjonalt ettertraktet foreleser, og underviser til daglig ved Norges Musikkhøgskole. Lysne er i tillegg godt etablert som dirigent, og startet høsten 2021 på sin 3. periode som sjefdirigent for radiostorbandet i Hamburg – NDR Bigband. Som komponist har Lysne skrevet en rekke bestillingsverk, og musikken hans har vært fremført på scener, radio og TV i over 30 land.

Sanntid – musikk i øyeblikket

Det Norske Blåseensemble er sannsynligvis det eneste ensemblet i verden som improviserer hele konserter i et klassiske rammeverk. Musikkformen har de gitt navnet «sanntid», fordi den skapes i sann tid. Her bruker musikerne det de kan om instrumentet sitt, og musikken de er trent i, som en verktøykasse og et felles språk for improvisasjonen. I tillegg kommer alt de har lært om improvisasjonsteknikk av kurator, Geir Lysne. For man må faktisk øve for å bli god til å improvisere. Sanntidsprosjektet startet i 2009, og har ført til en rekke spennende konserter både i inn- og utlandet, med alt fra noen få musikere til hele ensemblet.

Det Norske Blåseensemble

Med røtter tilbake til 1734, kan Det Norske Blåseensemble skryte av å være Norges eldste orkester i kontinuerlig drift. Hele orkesteret består av 24 profesjonelle musikere med base i Halden. Det Norske Blåseensemble blåser gjerne nytt liv i velkjente verk fra de tidligere periodene, men gjør også årlige jazz- og showproduksjoner. Et av satsingsområdene er sanntidsmusikk – improvisert musikk på klassiske premisser. Uansett sjanger setter orkesteret pris på et godt samarbeid, og får ofte selskap på scenen av unge talenter og lokale aktører så vel som anerkjente nasjonale og internasjonale kor, solister og dirigenter.

Dato Tid Sted
29.09.2022 20.00 DOKKHUSET, TRONDHEIM
30.09.2022 19.30 SENTRALEN I OSLO