Händel Messias – DNBE og BBC singers
En del av HaldenSessions
Syv musikere fra Det Norske Blåseensemble står klare på scenen i Brygga Kultursal. Ingen av dem vet hva de kommer til å spille. Alt kan skje.
Det Norske Blåseensemble er trolig det eneste ensemblet i verden som improviserer hele konserter med klassiske rammer. Musikkformen krever eksepsjonelle musikere som kjenner instrumentene sine ut og inn. For ikke å snakke om solide samarbeidsevner og en god porsjon mot. Sanntidsprosjektet startet i 2009, og har ført til en rekke ulike konserter med alt fra noen få musikere til hele ensemblet. Geir Lysne har vært kurator siden 2013.
At musikken blir improvisert i øyeblikket, gjør hver eneste tone til en liten overraskelse. Det å vite at det kan gå galt når som helst, skaper en helt spesiell spenning i rommet. I denne konserten får du bli med inn i et øyeblikk som allerede har vært. Har du lyst til å oppleve en sanntidskonsert i sann tid? Følg med på dnbe.no.
Part 1
Part 2
Part 3
Geir Lysne er professor ved Norges Musikkhøgskole, og har vært kurator for Det Norske Blåseensemble i sanntidsmusikk siden i 2013. Hans utmerkede metodikk i orkesterimprovisasjon har bidratt sterkt til suksessen.
Geir er godt etablert som dirigent, og startet i 2021 på sin 3. periode som sjefdirigent for radiostorbandet i Hamburg – NDR Bigband. Han har skrevet en rekke bestillingsverk, og musikken hans har vært fremført på konsert, radio eller TV i over 30 land.
Trombonist Tarjei Grimsby forteller deg hva sanntidsmusikk er, og hvorfor klassisk improvisasjon er både skikkelig spennende og vanvittig vanskelig å spille.
17 konserter og masse ekstramateriale. Klassisk, jazz, opera, samtid, sanntid og mye mer. Alt spilt inn på fem historiske konsertsteder i Halden under nedstengningen våren 2021.
Thorstein Granly, direktør i Det Norske Blåseensemble, ønsker velkommen til HaldenSessions og forteller deg litt mer om både festivalen og ensemblet.
Det Norske Blåseensemble er sannsynligvis det eneste ensemblet i verden som improviserer hele konserter i et klassisk rammeverk. Musikkformen har fått navnet «sanntid», fordi den skapes nettopp i sann tid. Klassisk improvisasjon betyr ikke at musikken MÅ høres ut som Beethoven. Mer at du kanskje vil kjenne igjen små glimt av noe som kan minne om noe Beethoven (eller en annen klassisk komponist) kunne skrevet. Musikerne bruker det de kan om instrumentet sitt, og musikken de er trent i, som en verktøykasse og et felles språk for improvisasjonen. I tillegg kommer alt de har lært om improvisasjonsteknikk av kurator, Geir Lysne. For man må faktisk øve for å bli god til å improvisere. Sanntidsprosjektet startet i 2009, og har ført til en rekke konserter både i inn- og utlandet, med alt fra noen få musikere til hele ensemblet.
Om konsertstedet:
Brygga Kultursal er Haldens storstue. Salen ble bygd som følge av at Det Norske Blåseensemble ble etablert og trengte gode øvingslokaler i byen. Den ble innviet med stort åpningsshow i 2008. Ensemblet disponerer salen 180 dager i året. De resterende dagene huser den andre lokale aktører, nasjonale artister og internasjonal musikk i verdensklasse. Kapasiteten i Brygga Kultursal har med årene blitt sprengt. Det er en av årsakene til at Det Norske Blåseensemble sammen med Kynningsrud AS har tatt initiativ til å bygge et nytt konsert- og teknologihus i Halden.
Les merEn del av HaldenSessions
En del av HaldenSessions
En del av HaldenSessions