Vi oppdaterer fortløpende våre nettsider og digitale plattformer hvis det skjer endringer i vårt program.

Dato Tid Sted
19.03.2021 19.00 BRYGGA KULTURSAL HALDEN Kommer for salg
21.03.2021 19.00 SARPSBORG SCENE Kommer for salg
24.03.2021 19.00 BIBLIOTEKETS AULA FREDRIKSTAD Kommer for salg
25.03.2021 19.00 MOSS KULTURHUS Kommer for salg
26.03.2021 19.00 GAMLE BIBLIOTEK Kommer for salg

Noen kvelder skal bare være klassiske. Etter et år som har vært i uforutsigbarhetens tegn er det godt å bivåne tre klassiske verk, der Det Norske Blåseensemble serverer sitt publikum en meny bestående av Haydn og to blad Bach. Johan Sebastian Bach sin orkestersuite nummer 3 i D-dur bygger i første tredjedel opp på majestetisk vis til det som er et av den klassiske musikkens mest spilte toner, Air. Det Norske Blåseensemblet byr nå på hele orkestersuiten, slik at alt settes inn i riktig kontekst. En ny helhetlig opplevelse, som viser Bach på sitt mest eksepsjonelle. Tyve minutter ren nytelse.

Konsertbegrepet har fått en ny betydning. Der vi før ikke kunne forestille oss å gå på konsert via PC i egen stue, har vi blitt vant med at kulturarrangementer kan oppleves på nye måter. Gleden blir desto større både for musikere og publikum når det igjen kan inviteres inn i konsertsalen, med ekstra dimensjon og effekt når fraværet av et kollektivt samlingspunkt har vært så sterkt. Det Norske Blåseensemble feirer gjensynet med å ta for seg Haydns Trompetkonsert i Eb – dur. Det er bare å rette seg i ryggen, nyte lyden av trompet og et orkester med spilleglede

Trompetist Stian Aareskjold skapte digitale musikalske sjokkbølger, da han i 2020 spilte Haydn på klaffetrompet i en stormsuksess av en internettkonsert. Stian er utvilsomt også kveldens mann. Ikke bare er han solist under Haydns trompetkonsert, men alle fornyede arrangementer som vi hører i denne konserten er signert Stian Aareskjold. Og for dere som lurer, den unike klaffetrompeten spiller igjen hovedrollen under konserten, et unikt instrument som Aareskjold er en av få i verden som behersker. Verdt inngangsbilletten alene!

Selv om Johan Christian Bach ikke kan betegnes som en av de aller største komponistene gjennom tidene, er han i all høyeste grad verdt å lytte til. JC Bach var, som sin far, grensesprengende i sin samtid og hans sjette symfoni i G-moll er lett tilgjengelig for øret. Gjennom historien har vi hatt mange visjonærer blant komponister, men JC Bach gjorde det på sin måte, og i en tid som belønnet han med musikkelskere over hele verden sin anerkjennelse. JC Bach sin musikk spilles nå på verdens scener og Det Norske Blåseensemble er stolte av å kunne presentere hans vakre sjette symfoni. Et kuriosa er at Johan Christian Bach skal ha påvirket Mozart i så stor grad, at det er verdt en studie. Sammenligne disse to storhetene når du nå er invitert inn i et lunt konsertlokale sammen med Det Norske Blåseensemble.

Til rors denne kvelden står dirigent Wolfram Christ. Med over 20 år på bratsj hos Berlinfilharmonien og 25 år som etterspurt dirigent verden over, kommer Christ tilbake til Det Norske Blåseensemblet etter den store suksessen sammen orkesteret i 2019.