Böhme
En del av HaldenSessions
Denne konserten er dessverre ikke tilgjengelig der du er. Du kan likevel kose deg med mange andre konserter og masse spennende ekstramateriale.
This video is unfortunately not available in your area.
Melodiøs stemningsmusikk skrevet for teater skaper god stemning i Samfundet. En liten advarsel: siste sats er ekstra catchy og utrolig lett å få på hjernen.
Franske Francis Poulenc (1899–1963) hadde et stort talent for å skrive fine og fengende melodier. Spesielt tidlig i karrieren var han kjent som en humoristisk og lystig komponist. Senere skulle et tøft liv påvirke ham, og etter å ha mistet en kollega i en bilulykke i 1936, dukket også en seriøs side opp i musikken hans.
Stykket du får høre her, “Suite Francaise D´apres Claude Gervaise”, ble til på oppdrag i 1935. Dramatiker Édouard Bourdet ba Poulenc om å skrive stemningsmusikk til skuespillet, “la Reine Margot”. Teatertstykket handler om den sagnomsuste Margrete av Valois, kona til den fremtidige Henrik IV av Frankrike.
Undertittelen i “Suite Francaise D´apres Claude Gervaise” viser til en annen fransk komponist. Claude Gervaise komponerte hoffdanser på 1500-tallet. I stykket kombinerer Poulenc rytmene og harmoniene fra renessansen med tonaliteten fra det 20. århundre. Resultatet skaper god stemningen i det flotte lokalet på Samfundet, hvor veggene er sprekkeferdige av historier. Stian Aareskjold er spillende leder.
Suite Francaise D´apres Claude Gervaise
Francis Poulenc
Trombonist Torild Berg har vært ansatt i Det Norske Blåseensemble i hele 23 år. Her får du høre litt om hvordan det er og har vært.
Thorstein Granly, direktør i Det Norske Blåseensemble, ønsker velkommen til HaldenSessions og forteller deg litt mer om både festivalen og ensemblet.
17 konserter og masse ekstramateriale. Klassisk, jazz, opera, samtid, sanntid og mye mer. Alt spilt inn på fem historiske konsertsteder i Halden under nedstengningen våren 2021.
Hva er egentlig klassisk musikk? Det er et godt spørsmål, med flere svar. I dagligtale blir begrepet vanligvis brukt om europeisk kunstmusikk fra barokken til tidlig på 1900-tallet, men selv Store Norske Leksikon opererer med flere definisjoner. Klassisk musikk kan nemlig være både musikk som hører til perioden klassisismen, kunstmusikk (som motsatsen til populærmusikk og folkemusikk) og musikk som har fått et slags “kvalitetsstempel” og ikke er knyttet til en bestemt epoke. Med bakgrunn i det, og for å unngå å grave oss ned i begreper neoklassisisme og wienerklassisisme, har vi i HaldenSessions valgt å favne litt bredt i vår kategorisering av klassisk musikk. Så håper vi at vi unngår sinte brev fra de med mange studiepoeng i musikkhistorie.
Om konsertstedet:
Alle som er født og oppvokst i Halden har et forhold til gamle Halden Arbeidersamfund, eller “Samfundet”. Her har de vært på konsert, og her har de kanskje også klint med noen for første gang. Johnny Nilsen, leder for Halden kulturråd, mener at storsalen på Samfundet er den beste konsertsalen i Halden. Både når det kommer til akustikk og utseende, selv om den nok kunne trengt litt kjærlighet. I dag holder ungdomsklubben Ungdomssamfundet til i underetasjen, men lokalene har dessverre stått mye tomme etter at Studentsamskipnaden i Østfold avviklet driften av huset i februar 2008.
Les mer